Twitter

Categorieën: Appen, Sociale Netwerken
Platformen: iOS, Windows, Android, Windows Phone, Web, Mac OSX, Linux
Ontwikkelaar:Twitter
GRATIS

Twitter is een sociaal netwerk waarmee je korte berichten deelt.

Twitter is een dienst die het mogelijk maakt korte berichten, “tweets” genoemd, van maximaal 140 tekens te delen met een grote groep mensen die jou op Twitter kunnen volgen.

Historie en gebruik

Twitter bestaat sinds juli 2006 en is inmiddels een niet meer weg te denken begrip in de online wereld. Twitter is een onmisbare dienst geworden voor bekende personen en gewone burgers om informatie (ongericht) te delen, opinies te delen en je hart te luchten. Je kunt Twitter gebruiken om een virtuele aanwezigheid te creëren voor iedereen die jou volgt om daarmee aan te geven wat jou bezighoudt. Twitter is als het ware jouw persoonlijke reclamezuil.

Achtergrondinformatie

Op Wikipedia staat een beknopte beschrijving hoe Twitter werkt. De Engelstalige versie is veel uitgebreider voor wie er alles over wil weten.

Alternatieve nieuwsbron

Voor veel gebruikers is Twitter een alternatief nieuwskanaal. Veel nieuwsberichten bereiken je vaak eerder via Twitter dan via andere nieuwskanalen. Bovendien krijg je vooral de informatie die jou persoonlijk interesseert (gebaseerd op de mensen, bedrijven en instanties die jij volgt).

Financieel

Twitter is een gratis dienst en heeft een bereik van meer dan een half miljard gebruikers (waarvan de helft actief zijn), die elke dag ook een half miljard tweets de wereld insturen. Het bedrijf achter Twitter is inmiddels beursgenoteerd en heeft daar een marktwaarde van ongeveer 30 miljard dollar, terwijl het bedrijf anno 2013 nog een half miljard dollar verlies maakte.

Verdienmodel

Het verdienmodel van Twitter is gebaseerd op de inhoud van de berichten die jij verstuurt en de zoektermen die iemand op Twitter intikt. Bij zoekopdrachten worden advertenties getoond die betrekking hebben op de zoekterm. Inmiddels is Twitter, net als Facebook en Google, begonnen om profielen op te stellen van haar gebruikers om deze vervolgens te gebruiken om meer advertentie-inkomsten te genereren. Om van deze profilering verschoond te blijven moet je je privacysettings binnen Twitter zelf aanpassen.

Uitleg twitter privacy settings

Twitter Privacy Settings
Wie via een webbrowser inlogt op Twitter kan zijn persoonlijke instellingen, waaronder de security en privacy instellingen, aanpassen. Ons advies is om dit ook daadwerkelijk te doen, aangezien de standaard instellingen erg privacyonvriendelijk zijn.

Photo tagging

Twitter maakt het, net als Facebook, mogelijk om personen in foto’s aan te wijzen (“taggen” genoemd). Jouw Twitter profiel kan dan worden gelinkt aan een foto die iemand anders online heeft geplaatst. Dit kun je verbieden met de “Photo tagging” optie.

Tweet privacy

Deze optie zorgt ervoor dat al jouw toekomstige tweets alleen zichtbaar zijn aan volgers die jij expliciet hebt toegestaan om jou te volgen. Niet-volgers of mensen die jij hebt geblokkeerd kunnen jouw tweets dan niet meer vinden. Hiermee beperkt je dus het aantal mensen dat jouw berichten kan volgen tot een groep personen die je zelf selecteert. Niet handig als je een publieke persoonlijkheid bent en Twitter wilt gebruiken als persoonlijk uithangbord, wel prettig als je de informatie die je wilt delen wilt beperken tot een bekende groep personen.

Tweet location

Twitter vindt het belangrijk om de locatie op te slaan van het moment dat jij een tweet verstuurt. Deze informatie staat standaard uit (maar dat kan elk moment wijzigen) en je moet hem dus zelf aanzetten als je wilt dat anderen van elke tweet de exacte locatie van jou op het moment van tweeten kunnen bekijken.

Vindbaarheid

Anderen kunnen jou standaard vinden op Twitter door te zoeken naar het mailadres dat je hebt gebruikt om je account te registreren. Als je graag op die manier gevonden wilt worden, dan kun je deze optie aan laten staan. Je maakt het kwaadwillenden en andere nieuwsgierige mensen (je toekomstige werkgever misschien?) overigens dan wel erg makkelijk om achtergrondinformatie over jou te verzamelen.

Adresboek

Je kunt je adresboek delen met Twitter. Hiermee geef je Twitter de mogelijkheid om suggesties aan jou te geven wie je zou kunnen volgen. Dit doen ze door jouw adresboekgegevens te koppelen aan de Twitter accountadministratie.

Personalisatie

Je kunt Twitter vragen jouw websitebezoek niet te volgen. Elke website die jij bezoekt waarop het Twitter logo staat vertelt namelijk aan Twitter dat jij die website hebt bezocht. Hiermee wordt het profiel dat Twitter van jou heeft aangevuld met jouw browsegeschiedenis en daarmee voor Twitter veel waardevoller om te verkopen aan adverteerders.

Advertenties

Hiermee instrueer je Twitter om al dan niet advertenties aan jou te tonen, gebaseerd op de inhoud van jouw tweets.

  • Voordelen

  • Werkt op verschillende platformen
  • Snel
  • Free as in "Free beer!"
  • Nadelen

  • Schendt je privacy